titotiptop
Ape itu Prostetik dan ortotik???
Sunday 20 February 2011 • 05:47 • 8 comments

Situasi yang sering kali menghantui aku :

org awam : Athirah, ambik course ape kat UM tu?
Athirah : emmm.. Biomedical Engineering (Prostetik dan Ortotik).
org awam : Haa?? amende tik tik tu?? tak pernah denga pon...
Athirah : Ooo.. lebih kurang wat kaki n tangan palsu.
org awam : Ooooooooo..

Aku tau, kebanyakan org tak tau atau pon tak pernah dengar pon perkatan prostetik dan ortotik.
Mmg course yang aku ambik ni, course baru.. tahun lepas baru diwujudkan kat UM.. ktorg 2nd batch.
Okeh. Aku pon sebagai seorg mahasiswi UM yang bertanggungjawab, akan menghebah-hebahkan ape itu P&O..

Prostetik : Alat yang menggantikan bahagian tubuh badan yang hilang
Ortotik : Alat yang digunakan untuk mengembalikan atau membetulkan fungsi tubuh badan.


Haa.. simple je kan. next time, klu korg jumpe sesape ilang kaki atau tgn cakap je cenggini.. 
"mak cik, mak cik jgan risau.. walaupon mak cik da ilang satu kaki.. tapi mak cik senyum je. sebab da ade course prosthetic n orthotic kat Malaysia ni... nak wat  kaki palsu murah je~ haha. kalau nak compare ngan buatan negara luar, mmg amat mahal laa.





Ni la serba sedikit gambar2 yang terlibat

Semoga aku jadi seorg CPO  (certificated prosthetist and orthotist) yang berjaya satu hari nanti.. huhu. Gud lak Athirah!!
gambate!!! peace!!! ^_^V




Welcome to my blog . Please navigate around happily. And follow me if you like to ;) Don't forget to leave your footsteps so I can visit you back
;D
Posts About Link Stuff





CREDITS:
Template By: Hasna
Big helped: Syifa
Owner: Sarah Afifah